De één vindt het heerlijk, de ander vind het vreselijk. Werken. Werken vanuit huis.

Verplicht thuiswerken

Gezien het Corona virus en de huidige toestand die uitgeroepen is. Moeten we verplicht thuiswerken. Iedereen wordt verzocht om zoveel mogelijk vanuit huis te werken. Of het praktisch is of niet, het virus willen we klein houden. De kwetsbare mensen in onze samenleving zoveel mogelijk beschermen. Ik heb vertrouwen in de huidige situatie, laten we ervan uitgaan dat we er beter uitkomen. Samen. Voor deze aarde.

Expert in thuiswerken

Laat ik nu net een expert zijn in thuiswerken. Meerdere banen heb ik gehad waarbij ik thuis kon werken. Een groot voordeel van de huidige maatschappij. Ik vind het heerlijk. Wanneer ik een baan heb waar ik van negen tot vijf moet opkomen draven merk ik dit in mijn energie, creativiteit en ook productiviteit. In mijn huidige baan mag ik altijd vanuit huis werken, zo doe ik dat.

Hoe ziet een thuiswerk dag eruit?

7:00 – De wekker gaat.
7:15 – Langzaam word ik wakker, meestal met een mobiel in mijn hand.
7:30 – Voordeel van mijn mobiel, ik kan gelijk zoeken op Youtube naar Yoga with Adriene. Een ochtend yoga sessie start ik op, hierbij let ik op de tijdsduur van de video.
8:00 – Na de yoga voel ik me fris en fruitig. Heb ik meer tijd, gebruik ik dit om iets voor mezelf te doen. Bijvoorbeeld een podcast luisteren, wat schrijven/journallen of een boek lezen.
8:30 – Ik kleed mij altijd aan voor ik begin met werken, dan voel ik me klaar voor de dag.
8:45 – Ik zet de waterkoker (lees: duurzame thuiswerktips) aan voor een kopje thee en maak ontbijt. Ondertussen maak ik mijn werkplek klaar: start mijn werkmobiel en laptop op.*
9:00: Wanneer het nog donker is, brand ik een kaarsje. Mijn werkdag begint.

*Ik moet bekennen dat ik geen goede werkplek heb.

groene reisjes

Goede werkplek?

Had jij een afstudeeronderzoek naar zitgedrag? Klopt. Het heeft me niet veel bijgebracht. Vooral dat zitten niet de boosdoener is, alleen lang achter elkaar in dezelfde houding zitten. Ik zit aan mijn eettafel, in de woonkamer. Ik duik vaak in een achter mijn laptop. Meestal gebruik ik een los beeldscherm en toetsenbord. Dit helpt mij om rechtop te zitten met mijn schouders naar achteren. Om je hart helemaal te openen kun je even heel diep in ademen. Om je zitgedrag te doorbreken is het goed om veel te bewegen tijdens het zitten. Wiebelen met je tenen, benen of armen. Dat kan thuis vrijuit. Lopen tijdens het bellen, of lekker in de woonkamer ronddansen. Wees jezelf!

Ontdek jouw werkritme

Thuiswerken vraagt om discipline. Maar ook om een werkritme of routine creeëren. Je hebt geen collega’s die aan je bureau komen, je vragen om iets te drinken of met je samen willen lunchen. Door regelmatig pauzes te nemen kan ik mij concentreren op mijn werktaken. Het is fijn om te weten hoelang jij je kunt concentreren. Hoe je dit weet? Timen. Want meten is weten.

Probeer deze 3 werkritmes

  1. Je hebt verschillende technieken, zoals de Pomodoro techniek die uitgaat van 25 minuten gefocust werken, waarna je vijf minuten pauze neemt. Na vier pomodoro’s, dus twee uur, heb je vier taken afgerond en neem je langer pauze van een kwartier.
  2. Een fijne app is Forest, door zelf een timer te zetten kun je een boom laten groeien. Andere functies van je telefoon worden voor de gekozen tijdsduur geblokkeerd. Ik gebruik de app niet altijd, maar wanneer ik merk dat ik mij slecht kan concentreren, werkt het echt!
  3. Soms gebruik ik mijn drinkgedrag. Dit vind ik zelf een fijne manier, omdat wanneer mijn mok leeg is, ik uit mijn concentratie ben. Ik kan weer wat drinken pakken of even tussendoor de (af)was doen, een gezond tussendoortje eten of een frisse neus halen. Buiten zijn is fijn!
Wandelen Radio Kootwijk

Neem pauzes!

Mijn lunchpauze neem ik vaak op het moment dat ik honger krijg. Duh. Heerlijk om een gezonde lunch voor mezelf te maken. Soms maak ik een vegan pasta of bak ik pannenkoeken, andere keren eet ik een boterham. Mocht ik tijdens of na het eten zo in de flow zitten, werk ik gewoon door. Of beantwoord ik ondertussen mailtjes. Daarna maak ik een heerlijke lunchwandeling. Doe ik boodschappen. Dat is ook beweging! Ik vind het fijn om werk en privé door elkaar te laten lopen. Ik gebruik mijn tijd op een dag heel bewust, volgens mijn energielevel.

Hoe volg je jouw energielevel?

Ik werk vaak genoeg door tijdens mijn pauze. Ik voel me energiek, zit in de flow, of wil iets afkrijgen. Niets mis mee, vind ik. Ik ga later naar buiten, bijvoorbeeld in de middag. Dan raakt mijn concentratie op. Ik word moe. Iedere thuiswerkdag probeer ik naar buiten te gaan. Dat lukt lang niet altijd. Ook het weer speelt mee. Het is goed om van jezelf te weten wanneer jij je energie dip krijgt. Is dat misschien in de ochtend, aan het begin van de middag of juist het vier uur cup-a-soup momentje? Probeer dat tijdstip aan te grijpen om iets praktisch te doen, zoals naar buiten gaan, de was ophangen of een boodschap doen. Mijn energiedip kom ik door om echt even naar buiten te gaan. Soms kies ik er voor om de stad in te gaan om in de Stadkamer (bibliotheek) mijn laptop er nog even bij te pakken. Een andere werkomgeving helpt mij om mijn concentratie terug te vinden.

Sluit de werkdag af

Wat ik zelf fijn vind is om de werkdag af te sluiten. Bijvoorbeeld door een kaarsje uit te blazen. Wanneer het zonnetje schijnt, ga ik naar buiten. Om de zon onder te zien gaan. Je hebt geen reistijd wanneer je thuis werkt. Dat levert zoveel tijd op. Bedenk je wat je met deze vrijgekomen tijd gaat doen. Wil je meer sporten, gezonder eten of even niksen?

Wat vind jij van thuiswerken? Heb jij jouw werkritme al gevonden?

Geef een reactie